Samtidigt som svenskar tröttnar allt mer på reklam så förändras landskapet för annonsörer snabbare än någonsin.
Det är i NSD man skriver om en undersöknings som nyligen utfördes om svenskars syn på reklam som visar att folks acceptans mot reklam i t.ex. appar och på YouTube är det som stör mest.
Men det gemene man inte är medveten om är att reklam inte längre bara handlar om banners, videoklipp, storbildstavlor och klassiska tidningsannonser.
När reklam började dyka upp under 1900 talet såg den ut så här, och sen dess har det inte förändrars särskilt mycket förutom till det grafiska och illustrativa.
I gemene mans huvud ser det fortfarande ut så, men reklamen smälter mer och mer ihop med de medier vi till vardags konsumerar.
Det kallas för native advertising.
När Google skulle börja monetärisera sin sökmotor så skedde det i form av annonser som visades i samband med sökresultatet. Men trots att det har gått över 10 år så är det fortfarande väldigt många människor som inte känner till att det är reklam, utan det konsumeras som resten av det organiska sökresultatet. Man skulle kunna tro att Google sen starten har blivit bättre på att upplysa sina användare om vad som är reklam och inte, men så är inte fallet – tvärtom. Nyligen plockade man bort annonserna som visades till höger, bara för att lägga till fler ovan och under det organiska söket. Detta är bara ett exempel, jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur Googles annonser blir mer och mer integrerat med resten. Och Google skrattar hela vägen till banken.
Nog om Google. Det är långt från ensamma, Facebook gör det. Allt fler tidningar gör det i form av content marketing. Prisjämförelsesidorna gör det.
På sätt och vis är det en sund utveckling. Native advertising och content marketing är inte lika påträngande, och ibland är konsumtionsupplevelsen till och med något positivt. Men det krävs inte mycket för att det ska slå över till något mycket negativt.